Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Omdenken: de nieuwe kans voor inkopers

Grippr.nl > Nieuws >Omdenken: de nieuwe kans voor inkopers

Omdenken: de nieuwe kans voor inkopers

 

Door: Merel Plante en Alex Couperus

 

Door als inkoper omdenken in te zetten kun je ‘meer de lead’ nemen bij veranderings/verbeteringsprocessen. Hoe werkt omdenken precies?

 

Omdenken in plaats van vastdenken

 

Een inkoper bij een zorginstelling kocht onder andere voeding in. Ongeveer 20% van het gehele budget gaat daarheen. En het zijn veel verschillende leveranciers, die allemaal eigen producten aanbieden. Zoveel mogelijk probeerde hij te onderhandelen, contracten af te sluiten en te vernieuwen. En het was nooit genoeg, er was altijd een nieuwe eis, wens of leverancier.

 

Daarbovenop besloot de directie dat er biologisch ingekocht moest worden. Goed voor mens, dier en planeet. Maar hoe hou je de kosten in de hand? Aan biologisch eten hangt nog steeds een hoger prijskaartje dan aan niet-biologisch eten.

 

Dit was de uitdaging bij een van onze klanten. We spraken af op een van de landgoederen van de klant, om daar een wandeling te maken en buiten over het probleem te praten. Het was een schitterende, park-achtige opzet. Het viel ons op dat er relatief weinig clienten buiten zijn. Veel dagactiviteiten gebeuren binnenshuis. Dat wil de directie overigens ook veranderen: activiteiten buiten houdt cliënten gezonder.

 

Tijdens het gesprek kwamen we op een fantastische idee: als zorginstelling eigen producten verbouwen. Eigen groenten en fruit. En eigen bijenkorven voor eigengemaakte honing. Met legkippen. Door de cliënten aangelegd en onderhouden.

 

Dit is een typisch voorbeeld van omdenken. En je kunt er nieuwe wegen mee inslaan: de kosten van voeding kunnen omlaag, de producten kunnen geheel biologisch op eigen grond worden gekweekt, het is een fantastische dagbesteding waarbij cliënten veel buiten zijn en de grond wordt heel nuttig gebruikt. Daarnaast is het plaatsen van bijvoorbeeld bijenkorven een verrijking van de omgeving.

 

 

Omdenken: problemen omzetten naar kansen

 

Hoe werkt omdenken? Daar heeft Berthold Gunster, de grondlegger van dit gedachtengoed, diverse bestsellers over geschreven.

 

Vier tips voor omdenken in de praktijk:

 

  1. Vraag je af of je probleem op te lossen is, of dat je met een feit te maken heeft. In het eerste geval los je het op, in het tweede geval kun je het beter omdenken.
  2. Als je probleem een feit is, probeer er op een andere manier tegenaan te kijken. Lukt dat niet? Vraag een collega, partner, vriendin of sportmaatje om hulp.
  3. Ga niet vastdenken! Wat je ook doet, wrijven in een vlek is nooit een goed idee.
  4. Is je probleem echt een probleem, achterhaal eerst de feiten voordat je oplossing bedenkt.

 

De basis voor omdenken is dat mensen en organisaties leren hoe ze een ‘ja-maar-attitude’ kunnen omzetten naar een ja-en’ manier van denken en handelen. Dat doe je door dingen die je niet kunt veranderen te accepteren.

 

Vervolgens probeer je daar een nieuwe mogelijkheid of kans in te zien. Je ‘tovert’ dus een probleem om in een kans of mogelijkheid. Is dat niet mogelijk, dan heb je dankzij deze nieuwe manier van denken en tegen problemen/uitdagingen aan te kijken minder of geen stress en frustratie.

 

Gunster en zijn team onderscheiden 4 manieren om met een probleem om te gaan waarbij ervan uitgegaan wordt dat problemen bestaan uit feiten en daaraan tegengestelde verwachtingen. Met de feiten en verwachtingen kun je twee dingen doen: niet veranderen of wel veranderen. Daardoor ontstaat er een matrix met 4 verschillende benaderingen van een probleem. De Omdenkmatrix is ook uitstekend toepasbaar binnen procurement.

 

Merel Plante en Alex Couperus, beiden Managing Partner bij Grippr Procurement:

“Omdenken kan een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke en gewenste (digitale) veranderingsprocessen en transities op het gebied van procurement. Zowel op macro-economisch, strategisch als operationeel niveau.”

 

Meer informatie?

 

Advies of hulp nodig op het gebied van procurement met inzet van digitale technologie? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants of bel met Grippr: 085-0074433 of mail info@grippr.nl .

 

De 4 “succes verzekerd” stappen bij een P2P-pakketselectie

De 3 winstgevende voordelen van een up-to-date interne bestelcatalogus