Krijg je Tail Spend onder controle!
Tail Spend klinkt best vriendelijk. En kan doen vermoeden dat we het hebben over te verwaarlozen kosten. Waar je geen of weinig moeite in hoeft te steken. Omdat het niet rendabel is.
Niets is minder waar. Jarenlang werd gedacht dat Tail Spend hooguit 10% van de totale indirecte kosten uitmaakt. Nieuw onderzoek, met een andere definitie van Tail Spend, zorgde voor een wake-up call. Het aandeel van Tail Spend is bij veel organisaties vaak minstens 20%!
Met onze 5 tips krijg je jouw Tail Spend op je radar, krijg je er grip op en kun je deze kosten ingrijpend terugbrengen.
Buiten beeld
De definitie van Tail Spend is de afgelopen jaren diverse keren veranderd. Tegenwoordig verstaan we hier het volgende onder:
- ad hoc uitgaven
- niet toewijsbare indirecte inkopen
- incidenteel
- vrijwel altijd met een lage waarde.
Om die reden besteden veel organisaties er geen of te weinig tijd aan. Tail Spend wordt gemaakt buiten leverancierskosten. Vaak zonder medeweten van het inkoopteam.
Daardoor zijn deze kosten vaak onzichtbaar. Waardoor ze niet worden gemanaged. Laat staan dat ze worden beperkt.
Onnodig te vermelden: dan laat je allerlei kansen liggen.
Als we bedenken dat Tail Spend vaak ruim 20% van de totale indirecte kosten uitmaakt is het beslist de moeite waard om zicht en controle te krijgen over je Tail. Onze 5 tips helpen je om Tail Spend in beeld te brengen, ze ‘fact-based’ te managen en ze te verminderen.
Er is nog een goede reden om te investeren in Tail Spend: deze uitgaven hebben betrekking op kosten buiten contracten.
Hiermee zijn ze moeilijk of totaal niet zichtbaar. Maar ze zorgen ook voor ongewenste risico’s op het gebied van non-compliance en fraude. Dat wil je uiteraard niet.
5 tips voor controle over je Tail Spend
Wij geven je 5 tips die zorgen voor meer controle over je Tail Spend. We nemen ze samen kort met je door.
1. Integreer al je spend data
Je analytische data geeft je hierdoor een completer en duidelijker beeld van al je kosten. Door je kosten te benchmarken ontdek je nieuwe kansen om uitgaven eventueel te herzien. En om kostenbeperkingen adequaat door te voeren.
2. Splits indirecte en directe kosten
Hierdoor kun je snel kostenbesparingen realiseren zonder dat dit ten koste gaat van de indirecte en directe inkopen binnen je bestaande supply chains.
3. Digitaliseer je inkoopprocessen
Digitalisering/automatisering van inkoopprocessen zorgt op diverse manieren voor een hogere efficiency. Met Spend Management software krijg je betere data, kun je sneller en flexibeler besluiten nemen en beperk je kosten, uiteraard ook Tail Spend.
4. Ken je leveranciers
Werk intensief en op transparante wijze samen met je ‘preferred suppliers’. Deel plannen en data met ze. En kom samen tot de voor beiden best mogelijke inkoopdeal. Voorkom hierbij ‘open eindjes’ die zorgen voor Tail Spend.
5. Maak duurzame keuzes
Elke inkoopkeuze binnen je supply chain heeft milieutechnische, sociale en economische impact voor je bedrijf. En wellicht voor je merk en je merkwaarden. Dat geldt natuurlijk ook voor de vaak onzichtbare Tail Spend. Ook daarom is het zaak om Tail Spend te minimaliseren.
Meer informatie?
Meer weten over het integraal in beeld brengen en beperken van Tail Spend? Neem dan vrijblijvend contact op of bel met Grippr: 085-0074433
Dit artikel is gebaseerd op een blog van Symfoni