Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

De 6 checkpunten voor een gezonde tailspend

Grippr.nl > Nieuws > De 6 checkpunten voor een gezonde tailspend

De 6 checkpunten voor een gezonde tailspend

 

Zo. 2021 is gestart. De kop is eraf. Alweer lekker begonnen? En heeft u ook goede inkoop voornemens voor het nieuwe jaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met uw long tailspend strategie? Die ‘overige’ 20%?

 

Een Checklist

 

  1. Uw totaal aantal toeleveranciers is groter dan álle werknemers binnen uw bedrijf;
  2. Tweederde of meer van uw leveranciers vertegenwoordigen slechts 5% van uw uitgaven;
  3. Meer dan 70% van alle bestellingen is niet onderhandeld door inkoop;
  4. Meer dan 10% van uw actieve leveranciers per kwartaal is nieuw;
  5. Minder dan 50% van uw transacties vindt plaats bij uw preferred suppliers;
  6. Minder dan 50% van uw uitgaven verloopt automatisch (via een catalogusbestelling).

 

Heeft u 2 keer of meer ‘ja’ geantwoord? Grote kans dat u de tailspend nog niet helemaal onder controle heeft.

 

Waarom?

 

Misschien een open deur, maar hoe ontstaat tailspend? Het kan natuurlijk zijn dat er heel veel eenmalige uitgaven zijn. Of heel veel ongeplande uitgaven. Of bestellingen die niet in de catalogus voorkomen en daardoor buiten de boot vallen. Of dat er helemaal geen afspraken gemaakt zijn over kleine uitgaven. Of dat de besteller ongeduldig is, en helemaal geen tijd (of zin) heeft om een heel tendering proces uit te schrijven. En het allemaal maar ingewikkeld vindt.

 

En dit resulteert in een grote wollige staart.

 

De Business Case

 

Stel, u bent inkoopmanager bij een middelgroot bedrijf, genaamd Jansen Productie. Jansen Productie heeft een goed jaar gedraaid, met een lekkere omzet van €50 miljoen en een winst van €3,5 miljoen in 2018.

 

Ongeveer 50% van de omzet van Jansen Productie is kostengerelateerd. Dit is €25 miljoen. Als we ervanuit gaan dat u 80% van de spend onder controle heeft, dan heeft u zo’n €20 miljoen onder contract.

 

Goed bezig!

 

Alleen €5 miljoen is helaas wel onderdeel van uw staart. De Hackett groep geeft aan dat u hier tenminste 7,1% op kunt besparen. Dat is bijna €355.000. En dit lijkt misschien niet zoveel, maar is toch maar mooi 10% additioneel op die €3,5 miljoen winst. Dus er is wel degelijk een business case.

 

 

En niet te vergeten, het bijkomende voordeel is minder ‘geneuzel’. Want die staart vertegenwoordigt dan ‘slechts’ 20% van de spend, maar vaak wel 80% van de tijdsinspanning aan afhandeling binnen het bedrijf. Allemaal aan zaken die niets met uw core business te maken hebben.

 

Denk maar eens na: aanmaken nieuwe leveranciers bij de crediteurenadministratie. Creditcheck uitvoeren op die leverancier die je eenmalig hebt. Laten goedkeuren van die kleine factuur. En vergeet niet de tijd die uw organisatie kwijt is met achterhalen wat deze factuur ook alweer was, want hij is immers niet via de officiële weg naar buiten gestuurd.

 

Oftewel: de niet-meetbare voordelen zijn nog veel groter dan de meetbare voordelen.

 

De Aanpak

 

Hoe pakt u dit aan? Eigenlijk lijken de stappen die u moet nemen best veel op de stappen voor die andere 80% spend:

 

  1. Spendanalyse
  2. Definiëren en clusteren van de Longtail spend
  3. Ontwikkeling en overeenstemming over de oplossing/strategie per cluster.

 

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Tail Spend en hoe u dit kunt aanpakken binnen uw bedrijf? Bel dan met Grippr: 085-0074433 of mail info@grippr.nl 

3 uitdagingen bij het opzetten van Spend Dashboard

10 nuttige tips voor je inkoopjaarplan 2021