De inkoper 2.0 gaat als een raket!
Vertelde je vroeger tijdens een verjaardagsfeestje of bij een andere gelegenheid dat je werkzaam was als inkoper, dan zag je je toehoorder vaak denken: ‘Lijkt me best saai’. Vaak kwam dan de vraag ‘Dan kun je zeker goed onderhandelen?’ Ongetwijfeld niet vervelend bedoeld. Maar het is wel illustratief voor het achterhaalde beeld dat velen hadden en nog steeds hebben van het inkoopvak.
Als geen ander vakgebied heeft het inkoopvak zich dynamisch ontwikkeld tot spin in het web. En krijgt het steeds meer een leidende strategische rol en beslissende invloed op diverse deelterreinen binnen organisaties. Overdreven? Volgens ons niet!
Inkoop: dynamisch en multidimensionaal
Het belang van inkoop en Contractmanagement – en ook de positionering van inkoopfuncties – heeft zich de afgelopen jaren stormachtig ontwikkeld. Als inkoper/purchase manager had je vroeger vrijwel uitsluitend een inkoopfunctie. Een beetje gechargeerd: het was je taak om de juiste producten voor de scherpste prijs en tegen de best mogelijke overige condities in te kopen. Op zich een belangrijke rol maar – laten we eerlijk zijn – nogal beperkt.
Vandaag de dag is je rol als inkoper niet alleen veel afwisselender en dynamischer maar vaak ook van groot strategisch belang voor de organisatie. Een voorbeeldje: als inkoper wil je natuurlijk geen zaken doen met bedrijven die de anti slavery wetgeving niet naleven en voor de productie van katoen of chocola slaven of jonge kinderen inzetten en bijvoorbeeld niet structureel aan scholing van hun arbeidskrachten doen. Laten we het huidige speelveld/functionele takengebied rondom inkoop eens nader bekijken.
1. Inkoopfunctie
Voorheen was dit ongeveer de enige functie op het gebied van inkoop en Contractmanagement. Belangrijkste werkzaamheden/verantwoordelijkheidsgebieden zijn tegenwoordig: stategische inkoop, contractproces, het contractmanagement proces, leveranciersmanagement en KPI’s. Uiteraard is ook Spend Management een belangrijk deelgebied. Bekijk de plug & play Spend Monkey aanpak.
2. Leveranciers
Het selecteren van de juiste leveranciers is nu belangrijker dan ooit. En wordt steeds belangrijker. De scherpste prijs is al lang niet meer zaligmakend. Huidige werkzaamheden/verantwoordelijkheids- gebieden: audits, innovatie, co-creatie, samenwerking en communicatie.
3. Belanghebbenden (stakeholders)
Met name de media heeft meer macht en invloed en macht dan ooit. Naar verwachting zal dit alleen maar toenemen. Als inkoper moet je rekening houden met onder meer de volgende belanghebbenden: klanten, investeerders, aandeelhouders, media.
4. Wet- en regelgeving
Het niet voldoen aan privacy wetgeving (AVG) en de Wet Keten Aansprakelijkheid (WKA) kan grote (financiële) gevolgen hebben voor een bedrijf. Als inkoopverantwoordelijke moet je ook op dit gebied je zaken op orde hebben.
5. Risico en compliance
Een sterk groeiend aantal consumenten is betrokken bij ons milieu. En vindt het belangrijk dat bedrijven actief bijdragen aan maatschappij, milieu en het welzijn van mens en dier. Belangrijke aandachtsgebieden voor inkoop op het gebied van risico en compliance: locatie, arbeid (o.a. geen kinderarbeid bij leveranciers, lage CO2-footprint) en het nemen van interne en externe verantwoordelijkheid.
Duidelijk zal zijn: het inkoopvak is vandaag de dag inderdaad een onmisbare spin in het web van vele organisaties en vraagt expertise/kennis op uiteenlopende terreinen.
De consultants van Grippr kunnen u op alle vermelde taakgebieden van dienst zijn met advisering en innovatieve digitale oplossingen.
Meer informatie?
Meer weten, neem dan vrijblijvend contact op of bel met Grippr: 085-0074433
De 7 punten die een goede inkoper “Super” maken