Heeft u als inkoper in Corona-tijd een ‘plan B’?
Door: Merel Plante en Alex Couperus
Heeft u in de pre-Corona-tijd (voldoende) nagedacht over uw rol als inkoper ingeval van calamiteiten? Anders gezegd: had en heeft u – om in de woorden van Louis van Gaal te spreken – een goed ‘plan B’ op de plank liggen?
Corona had en heeft natuurlijk ingrijpende gevolgen voor inkoop en leerde ons diverse lessen. Tijdens de lock-down draaiden bijvoorbeeld tal van fabrieken in China lange tijd op halve kracht. Gevolg: afleveringen die 3 maanden of langer te laat binnenkwamen, fabrikanten van eindproducten die lange tijd compleet stilstonden, wereldwijd boze klanten en hogere inkoop- en verkoopprijzen. Was dit te voorzien?
Met de kennis van nu zou je zeggen van wel. Maar dat is achteraf voorspellen. Het maakte sowieso pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk we wereldwijd zijn geworden van de Chinese maakindustrie.
Voortouw voor inkoop
Alex Couperus, Managing Director van Grippr Procurement: “Als organisatie is het juist nu nodig om goed na te denken over risico’s en risicospreiding op het gebied van leveranciers. En hoe u dat als inkoopprofessional efficiënt en effectief kunt managen.
Heeft u goede alternatieven achter de hand? Waarbij bijvoorbeeld de kwaliteit en de levertijd hetzelfde is. Zonder dat dit ten koste gaat van uw marge. Dat laatste is nu meer dan ooit van groot belang omdat organisaties de grootste moeite hebben om hun verkoopmarges te behouden. Laat staan dat ze die nu of komende jaren kunnen laten groeien.
Door de gevolgen van Corona is volgens ons, maar zo blijkt ook uit allerlei onderzoeken, een mooie nieuwe rol weggelegd voor inkopers. Creativiteit bij het bedenken van alternatieve inkoopstrategieën en toepassing van digitale mogelijkheden, al dan niet door omdenken, is daarbij onmisbaar en biedt uitdagende nieuwe kansen. Ik zou zeggen: inkoper, neem het voortouw.”
Met andere ogen kijken
Naast Corona heeft u natuurlijk diverse andere redenen om ‘een plan B’ achter de hand of in de kast te hebben. Voorbeelden te over. Een tijdje geleden lag er een zwaarbeladen vrachtschip letterlijk dwars in het Suez-kanaal. Pure pech natuurlijk.
En nog steeds ondervinden tal van bedrijven – u hopelijk niet – daarvan de naweeën. Zoals te late leveringen, annuleringen van bestellingen en fors gestegen inkoopprijzen. Daarmee werd de enorme afhankelijkheid van deze handelsroute weer eens pijnlijk duidelijk.
Een ander voorbeeld: het huidige schreeuwende tekort aan elektronica-chips voor consumentenelektronica. Dit heeft deels te maken met het toenemende thuiswerken en daarmee alsnog met het Corona-virus. Komende tijd zullen onder meer nieuwe smartphone-modellen later op de markt komen dan gepland en zijn er forse prijsverhogingen te verwachten.
Ook de auto-industrie kampt nu, en naar verwachtingen komende jaren, met een gigantisch chips-tekort. Dit jaar bouwen autoproducenten door het chips-tekort maar liefst 3,9 miljoen minder voertuigen dan gepland.
Voor elektronica-chips zijn er blijkbaar niet al te veel alternatieven/back-ups maar voor tal van andere producten en diensten wel. Duidelijk zal zijn: juist nu is het goed om met andere ogen te kijken naar je inkoop en om een goed plan B te hebben of te gaan ontwikkelen.
Meer informatie?
Advies of hulp nodig bij het ontwikkelen van een doortimmerd ‘plan B’ op het gebied van procurement met inzet van digitale technologie? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants of bel met Grippr: 085-0074433 of mail info@grippr.nl .
De 3 winstgevende voordelen van een up-to-date interne bestelcatalogus