Ben je getrouwd met je leveranciers?
Door: Merel Plante & Alex Couperus
U weet het als geen ander: het vinden en selecteren van de juiste leveranciers kost veel tijd en moeite. Ook het opbouwen en uitbouwen van een hechte klant-leveranciersrelatie kost natuurlijk de nodige tijd. Vooral als je streeft naar een win-win situatie. Elke organisatie zegt dat ze niet getrouwd zijn met hun leveranciers. Maar in de praktijk blijkt dat afscheid nemen velen moeilijk afgaat. Ondanks dat bepaalde leveranciers aantoonbaar te duur zijn. Of op andere punten niet voldoen. Lees, misschien met een tikkeltje leedvermaak, welke ‘drogredenen’ veel organisaties aanvoeren om trouw te blijven aan hun leveranciers.
Emotionele Binding
Een veel gebruikt argument is: ‘Deze leverancier heeft weliswaar hogere prijzen maar we krijgen een goede service en we kunnen altijd op hun rekenen’. Dat klinkt op zich redelijk. Maar een goedkopere leverancier kan wellicht een net zo goede service geven. Of zelfs een betere service.
Ze zijn klant van ons
Ook dit argument wordt te pas en te onpas gebruikt om een misplaatste trouw aan bepaalde leveranciers te verklaren. Ons advies: maak op een objectieve manier de balans op om te bepalen of u wel of niet moet ‘scheiden’.
Moet van het hoofdkantoor
Eveneens een veelgehoorde reden. Maar volgens ons een veel te gemakkelijke verklaring. Beter is natuurlijk om, in nauwe samenwerking met het hoofdkantoor, de juiste (lokale) leveranciers met passende prijzen, service en dergelijke te selecteren.
Veel werk
Vele organisaties zeggen ons ook ronduit dat ze er tegenop zien om van leveranciers te veranderen omdat ze vrezen dat dat zorgt voor een berg aan extra (administratief) werk. Achteraf blijkt dat enorm mee te vallen. Bijna altijd kost het een organisatie relatief weinig inspanningen en investeringen om over te stappen naar nieuwe leveranciers. En bijna altijd horen we dat ze de relatie met bepaalde leveranciers veel eerder hadden moeten opzeggen omdat ze lange tijd significante (kosten)voordelen hebben laten liggen.
Meer informatie?
Advies of hulp nodig op het gebied van procurement met inzet van digitale technologie? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants of bel met Grippr: 085-0074433 of mail info@grippr.nl .
De 3 winstgevende voordelen van een up-to-date interne bestelcatalogus