Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

McKinsey-rapport: Inkoopdigitalisering, ‘the new normal’

Grippr.nl > Nieuws >McKinsey-rapport: inkoop digitalisering, ‘the new normal’

McKinsey-rapport: Inkoop digitalisering, ‘the new normal’

 

Door: Merel Plante  & Alex Couperus

 

Onlangs ondervroeg McKinsey een aantal vooraanstaande inkoopmanagers en CPO’s over trends in inkoop. Onmiskenbaar kwam daarin naar voren: het steeds meer en steeds slimmer digitaliseren van procurementprocessen is geen tijdelijke trend maar onderdeel van ‘the new normal.’ 

 

Nieuwe Normaal

 

Digitale en analytische oplossingen geven je waardevolle inzichten op vele gebieden. Hierdoor dragen ze in belangrijke mate bij aan de bedrijfsresultaten. Die ervaring heeft ook Merel Plante, Managing Partner bij Grippr Procurement.

Uit het onderzoek van McKinsey kwam naar voren dat 69% van de ondervraagde inkoopmanagers en CPO’s hen vertelde dat ze digitale en analytische oplossingen komende tijd nog waardevoller vinden dan nu. Onder meer om de effectiviteit van hun inkoop te verhogen. Merel Plante, Managing Partner bij Grippr Procurement: ‘De momenteel beschikbare digitaliseringsoplossingen in het nieuwe normaal helpen organisaties om nieuwe besparingsmogelijkheden te ontdekken, de transparantie in de toeleveringsketen te verhogen en effectieve samenwerkingsmodellen voor werken op afstand te ontdekken, te ontwikkelen en te integreren.”

 

Uitgavenanalyse

 

Onder meer als gevolg van de Corona-crisis gaven de meeste respondenten uit het McKinsey-onderzoek aan dat uitgavenanalyses hen de meest belangrijke mogelijkheden bieden om hun inkoopactiviteiten te ondersteunen. Omdat het hen essentiële beleidsmatige inzichten geeft, niet alleen wat betreft kosten. Onder meer ook qua waardecreatie in de keten.

 

Meten, weten, interpreteren

 

Merel Plante: “Veel organisaties, uiteraard ook in Nederland, vinden zich momenteel ongeveer opnieuw uit voor het nieuwe normaal en zijn volop bezig met het ontwikkelen van een digitale routekaart op inkoopgebied. Een eerste stap daarbij is vaak het beoordelen van digitale en analysemogelijkheden die nodig zijn in het end-to-end source-to-pay-proces. Een bekend Nederlands spreekwoord is: meten is weten. Maar het is zaak om informatie niet alleen maar goed te meten. Het op een juiste manier interpreteren is minstens zo belangrijk. Wij helpen bedrijven stap voor stap tijdens het complete proces.

 

Grippr Procurement scan

 

Wilt u zelf uw huidige “digitale status” ontdekken? Maak dan gebruik van de door Grippr ontwikkelde Procurementscan. Aan de hand van de 25 vragen in onze quickscan ziet u waar uw sterke punten liggen. En welke onderdelen aandacht en optimalisatie vragen.

 

Direct aan de slag, ga dan naar www.procurementscan.nl !

 

Meer informatie?

 

Advies of hulp nodig op het gebied van procurement met inzet van digitale technologie? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants of bel met Grippr: 085-0074433 of mail info@grippr.nl .

 

De 4 “succes verzekerd” stappen bij een P2P-pakketselectie

De 3 winstgevende voordelen van een up-to-date interne bestelcatalogus