De 7 punten die een goede inkoper “Super” maken

Grippr.nl > Nieuws >De 7 punten die een goede inkoper “Super” maken

De 7 punten die een goede inkoper “Super” maken

 

Oktober 2019 | Alex Couperus

 

De hoofdtaak van een inkoper is het kopen van goederen, diensten en leveringen. Tegen de beste prijs, kwaliteit en service. De moderne inkoper heeft met vele afdelingen, wensen, regelgevingen en meningen te maken, daarom is dit geen makkelijke opgave. Wat maakt nu een inkoper een goede of geweldige inkoper? Wat is het geheim van de succesvolle inkoopprofessional?  Volgens ons, Grippr Procurement, is er helemaal geen “geheim van de smid”. Er zijn wel 7 overeenkomsten die we zien bij succesvolle inkooporganisaties.

 

1. Goede samenwerking

Hoewel het misschien cliché klinkt, is er een reden waarom teamwerk als nummer 1 op de lijst staat. Een inkoopprofessional faciliteert en zorgt ervoor dat de dagelijkse behoeften van de organisatie worden ingekocht, Dit betekent veel communicatie: niet alleen samenwerking met interne klanten en je leveranciers, maar ook binnen afdelingen die onderdeel zijn van het administratieve inkoopproces, zoals de crediteurenadministratie. Goede samenwerking is de basis. Het maakt de inkoop niet alleen leuker, maar ook efficiënter en innovatiever.

 

2. Helicopter view 

Supply Chains worden mondialer, het speelveld wordt groter, de specificaties en omvang van de in te kopen producten en diensten wordt steeds complexer. Inzicht door middel van “Big Data” analyse is daarom niet langer te negeren. Moderne Inkoopprofessionals maken gebruik van analysetools om bijvoorbeeld bevoorradingsrisico’s bij te houden, trends in de grondstoffenprijzen te bewaken en te anticiperen op leveringspatronen. Door te investeren in de modernste tooling blijven inkoopprofessionals concurrerend en presteren ze beter.

 

3. Financiële onderbouwing

Voor het nemen van goede inkoopbeslissingen is het hebben van toegang tot relevante en accurate financiële gegevens essentieel. Met het hebben van de juiste datasets vind je informatie om te besparen. Maar ook mogelijkheden tot het ontwikkelen van extra waarde in de keten.  Een geavanceerd “Spend Dashboard”, dat gemakkelijk data trekt uit de verschillende recordsystemen van de organisatie, is een eerste vereiste voor een moderne inkoopafdeling.

 

4. Behoefte reduceren en het bestelproces automatiseren

Hebben we echt meer pennen nodig als we allemaal laptops gebruiken? Hebben we nog vaste telefonie nodig als we mobieltjes gebruiken? Het bewaken van indirecte uitgaven is vaak minder streng dan het bewaken van directe uitgaven. Omdat het moeilijker te controleren is. Vaak zijn er meerdere personen in verschillende rollen binnen een organisatie bij betrokken, en ook meerdere leveranciers. Om indirecte uitgaven te optimaliseren en daarmee besparingen te realiseren, moet het bestelproces worden geautomatiseerd en gestandaardiseerd in de hele organisatie. Dat geeft inzicht in mogelijkheden voor behoefte reductie.

 

5. Goed leveranciersmanagement

Als inkoopprofessional weet u of uw leveranciers strategisch zijn en daarmee essentieel voor de operatie. Natuurlijk wilt u ook weten welke leveranciers vervangbaar zijn. Door leveranciers te classificeren krijg je inzicht en wordt de basis gelegd voor uitstekend leveranciersmanagement. Bedenk een strategie/aanpak per verschillende type leveranciers, wees beleefd, eerlijk en rechtvaardig en hanteer betalingstermijnen met beleid! Met een zakelijke maar prettige leveranciersrelatie bereik je als inkoper een stuk meer.

 

6. Goede onderhandelingsvaardigheden

Onderhandelingsvaardigheden zijn nodig om winstgevende contracten af te sluiten met een positieve invloed op het bedrijfsresultaat. Met de competitieve wereldeconomie van vandaag: is de juridische afdeling aangesloten? Weet logistiek wat ze kunnen verwachten? De onderhandeling kan samengaan met intense interacties, met hoge inzetten die meerdere partijen binnen (en soms buiten) het bedrijf raken. Dus voor deze complexe situaties heeft u als onderhandelaar sterk ontwikkelde vaardigheden en strategieën nodig. Zodat de juiste resultaten worden behaald.

 

7. Omarm technologie, Procurement made Digital

Een goed inkoopresultaat behaal je met de juiste mensen, de juiste stuurinformatie en de juiste tooling. Grippr adviseert inkooporganisaties die hun inkoopprocessen willen optimaliseren door middel van digitalisering. Met behulp van de juiste tooling zijn operationele inkoopactiviteiten te automatiseren. Zodat uw hooggeschoolde inkopers zich volledig kunnen toeleggen op tactische en strategische inkoopwerkzaamheden.

 

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Grippr en onze dienstverlening?: https://www.grippr.nl of neem contact op met Grippr Procurement: 085 – 007 44 33