Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Is Best Value Procurement zaligmakend?

Paul zalig verklaren Grippr

Grippr.nl > Nieuws >Is Best Value Procurement zaligmakend?

Is Best Value Procurement zaligmakend?

 

augustus 2020 | Merel Plante en Alex Couperus

 

Uit ervaring weten wij dat Best Value Procurement een prima inkoopmethodiek kan zijn. Als inkoper leg je veel werk in handen van je leveranciers/partners. En je profiteert optimaal van zijn expertise en creativiteit. Per saldo bespaar je hierdoor aantoonbaar veel tijd en moeite.

 

Tot zover de voordelen. Maar er zijn ook nadelen.

 

Hoe verzeker je jezelf van een goede en eerlijke vergelijking, zonder willekeur en rechtzaken.

 

BVP = beter inkopen?

Alex Couperus, Managing Partner bij Grippr Procurement: “Best Value Procurement is niet meer weg te denken in ons vakgebied. Steeds meer organisaties maken bij hun sourcing gebruik van deze moderne methodiek.
Duidelijk is geworden dat Best Value Procurement een heel andere manier van denken en werken vraagt dan bij de klassieke inkoop. Gesimplificeerd kwam die oude vertrouwde inkoop hierop neer: de inkopende partij had een behoefte of wens, stelde een lijst op met de voorwaarden waaraan 3 tot 5 potentiële leveranciers moesten voldoen, vervolgens presenteerden zij hun voorstel/offerte. Daarna werd er een keuze gemaakt, te vaak op basis van de prijs. Het voordeel van deze klassieke werkwijze is dat de offertes/voorstellen uitstekend te vergelijken zijn. Een belangrijk nadeel hiervan is dat je niet optimaal profiteert van de specialistische expertise en creativiteit van je leveranciers. Want deze manier van inkopen komt feitelijk neer op het principe ‘jij vraagt en zij leveren’. Best Value Procurement lijkt hierdoor de perfecte oplossing voor elke inkoop, maar dat wil ik graag nuanceren.”

 

Vertel het me maar

Uit ervaring bij diverse klanten van Grippr Procurement weten wij dat Best Value Procurement niet alleen voordelen kent. Bij deze oplossing vraag je, op basis van een functionele omschrijving, een aantal partijen om met de beste mogelijke oplossing te komen. Simpel gezegd zeg je: ‘Jij bent de expert, geef mij maar aan hoe jij dit zou doen. Een simpel voorbeeld: je bent voor je bedrijf op zoek naar een schoonmaakbedrijf. Op basis van de klassieke, maar nog steeds uitstekend werkende inkoopaanpak, stelde je samen met je interne klant een RFP met een waslijst aan eisen op. Bij gebruikmaking van Best Value Procurement vraag je de leveranciers niet om een inspanningsverplichting maar om de beste mogelijke oplossing te geven binnen de opgestelde functionele specificaties en spelregels . Uiteraard voor een goede prijs. Dat hoeft overigens zeker niet altijd de laagste prijs te zijn. Vervolgens krijg je uiteenlopende voorstellen.

Appels en peren

Als we het voorbeeld van het schoonmaakbedrijf er weer bij pakken zal het ene bedrijf voorstellen om je altijd te verzekeren van een minimaal reinigingsniveau zonder dat er steevast elke dinsdag en donderdag een schoonmaakteam over de vloer komt. Een ander schoonmaakbedrijf zal bijvoorbeeld jouw voorkeur proberen te krijgen door je te garanderen dat ze uitsluitend milieuvriendelijke materialen gebruiken en bij hun glasbewassing gebruik maken van gezuiverd water waardoor handmatig ramenlappen niet meer nodig is en je kosten bespaart. Duidelijk zal zijn: Best Value Procurement kan ervoor zorgen dat goed en eerlijk vergelijken moeilijk of moeilijker wordt.

 

Meer kennis, betere toegang

Vele inkopers hebben ook nog steeds een beetje koudwatervrees voor deze inkoopmethodiek omdat ze vrezen dat ze hierdoor op de wat langere termijn hun specialistische kennis van producten, diensten en oplossingen verliezen. Niets is minder waar. Zo bleek onder meer bij één van onze opdrachtgevers die landelijk actief is in de media en dankzij hun innovatieve digitale oplossingen nu beter dan ooit inkopen. Bovendien hebben ze nu niet alleen meer specialistische kennis maar ook een optimale toegang tot alle relevante inkoop-informatie. Ook bij een andere klant, een goede doelenorganisatie, werd duidelijk dat Best Value Procurement vooral van grote waarde kan zijn bij de inkoop van producten of diensten die niets te maken hebben met je corebusiness.”

 

Pick our Brains!

Heeft interesse in het aanbesteden of tenderen van complexe producten of dienst, dan lijkt het ons interessant om een keer vrijblijvend met u van gedachten te wisselen.

 

U kunt ons bereiken via info@grippr.nl of 085 – 007 44 33

 

Andere artikelen over Grippr en Sourcing lezen?

Grippr op TV in RTL Z-programma ‘How It’s Done’

De boze onderhandelaar!