Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Functioneringsgesprekken met uw leveranciers?

Grippr.nl > Nieuws >Functioneringsgesprekken met uw leveranciers?

Functioneringsgesprekken met uw leveranciers?

 

januari 2021 | Merel Plante en Alex Couperus

 

Veelal zijn de bedrijfskosten voor circa 50% toe te wijzen aan personeel en voor 40% aan uw leveranciers. Terecht wordt er binnen de HRM veel tijd besteed aan onder meer personeelstrainingen, workshops, beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken. Maar vreemd genoeg wordt binnen de inkoopafdeling relatief weinig tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van leveranciers en de leveranciersrelaties. Helaas worden ook de leveranciersprestaties niet altijd zorgvuldig en structureel gemeten aan de hand van KPI’s.

 

Hoe meet je op een efficiënte manier de prestaties van je leveranciers? Hoe weet je wanneer een belangrijke leverancier op omvallen staat? 

 

Status-informatie en KPI’s

Moderne Contract Managementsoftware heeft de beschikking over een Supplier Portal. Dit geeft u continu inzicht in de status van de samenwerking tussen u en uw leveranciers. Aan de hand van opgestelde KPI’s meet u continu de kwaliteit van geleverde producten en diensten. U ziet direct of dit in overeenstemming is met de meest actuele inkoopcontracten of dat de leverancier incidenteel dan wel structureel ‘underperformt’ waardoor het tijd kan zijn voor een ‘functioneringsgesprek’. Door gebruik te maken van de een koppeling met bijvoorbeeld Dun & Bradstraat wordt op tijd gewaarschuwd voor leveranciers met een minder wordende kredietwaardigheid.

 

Knelpunten signaleren en oplossen

Met een dergelijke integrale werkwijze en onder meer gebruikmaking van moderne Contract Managementsoftware heeft u niet alleen grip op de samenwerking maar ook inzicht in de vele nu vaak onzichtbare knelpunten. Hierdoor kunt u tijdig actie ondernemen.

 

Praktijkvoorbeeld

Grippr | Alex Couperus: onzichtbare knelpunten en risico’s in de samenwerking met leveranciers komen wellicht vaker voor dan u denkt.  De assemblagelijn van een grote Europese autofabrikant stond een paar jaar geleden ruim een week stil simpelweg omdat de leverancier van een piepklein metalen plaatje voor het bevestigen van de airbags failliet was gegaan. Het betrof een goedkoop product maar wel gecertificeerd voor de betreffende auto, de leverancier van dit knelpuntproduct kreeg nauwelijks aandacht met alle financiële gevolgen van dien. Ook in deze tijd van een mogelijke crisis een belangrijk aandachtspunt.

 

Pick our Brains!

U wilt de vinger aan de pols houden wat betreft uw leveranciersrelaties en de feitelijk geleverde prestaties?

 

U wilt (financiële) risico’s en kosten beperken, dan lijkt het ons interessant om een keer vrijblijvend met u van gedachten te wisselen.

 

U kunt ons bereiken via info@grippr.nl of 085 – 007 44 33

 

Andere artikelen over Grippr en leveranciersmanagement lezen?

Grippr op TV in RTL Z-programma ‘How It’s Done’

De boze onderhandelaar!