
3 uitdagingen bij het opzetten van Spend Dashboard
November | Merel Plante en Alex Couperus
Dé manier om zicht te krijgen op wie, wat, waar inkoopt is van oudsher de spendanalyse. Het uitvoeren van een spendanalyse is vaak een tijdrovende en kostbare klus. In een recent redactioneel artikel in Spend Matters wordt uitgebreid ingegaan op de 3 grootste uitdagingen voor organisaties rondom het opzetten van een Spend Analytics Dashboard. We stippen ze kort aan.
1- Te uitgebreid
Uit interviews met directieleden kwam naar voren dat ‘corporate procurement suite-software’ met een dashboardfunctionaliteit veelal zorgen voor een zeer langdurig implementatietraject. Maar vaak ook voor onjuiste data. Door een dashboard te gebruiken met teveel data raken veel bedrijven en hun medewerkers min of meer de weg kwijt en functioneert hun dashboard niet naar behoren. Aan te raden is om data-overload te voorkomen.
Think big | start small | learn fast
2- Visualisatie van goede BI-informatie
Informatie vanuit Business Intelligence is niet altijd goed (genoeg). “If the data coming out is not good, it doesn’t matter how cool the visualization is.”
3- Human Expertise
Een goed Spend Analytics Dashboard vereist niet alleen innovatieve techniek. Expertise van de ‘bouwers’ maar ook van de gebruikers (medewerkers en directie/management) is minstens zo belangrijk. Zo niet belangrijker.
Meer informatie?
- Wil je meer weten over het opzetten en inzetten van een innovatief Spend Analytics Dashboard waarmee je real time beschikt over de juiste strategische en operationele stuurinformatie?
- Wilt u meer weten over onze (digitale) oplossingen of een inkoopscan laten uitvoeren?
- Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants.
U kunt ons ook bereiken via info@grippr.nl of 085 – 007 44 33
Meer Grippr artikelen
Grippr wordt exclusief softwarepartner van ContractNow