Diensten Oplossingen Vacatures
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

4 tips om uw Inkoopkosten te verlagen en uw inkooppositie te versterken

Grippr.nl > Nieuws >4 tips om uw Inkoopkosten te verlagen en uw positie te versterken

4 tips om uw Inkoopkosten te verlagen en uw positie te versterken!

 

Oktober 2020 | Alex Couperus

 

Inkopers staan momenteel sterker dan ooit onder druk om de inkoopkosten binnen hun organisatie te verlagen. Niet altijd is verlaging van de inkoopkosten de beste keuze. Want zoals bekend, gaat het bij een goed procurement beleid om veel meer dan alleen maar om ‘meer krijgen voor minder’. Hoe koopt u slimmer/beter in en versterkt u gelijktijdig de positie van uzelf c.q. van uw inkoopteam? We hebben het voor u samengevat aan de hand van 4 tips.

 

1) Investeer in de relatie met je strategische leveranciers

Inkopers zijn constant op zoek naar de ideale relatie tussen inkoper en leverancier, met een goede samenwerking pakken bedrijven een van de grootste uitdagingen aan: het gebrek aan inzicht buiten hun Tier One-leveranciersbestand. Merel Plante, Managing Director bij Grippr Procurement: Wanneer je een strategisch partnerschap aangaat met je leverancier, krijg je ook inzicht in de supply chain buiten die leverancier. En hoe meer inzicht je hebt in de supply chain, hoe meer invloed en controle je kunt hebben om je voor te bereiden op storingen bij leveranties. Neem de effecten van de Brexit op de toeleveranciers van je toeleverancier. Heb je die risico’s in beeld?”

 

2) Optimaliseer je inkooptechnologie

Toen het onderzoeksbureau Aberdeen de prestaties van 350 bedrijven analyseerde op het gebied van Digital Procurement, ontdekte het de volgende verschillen tussen best-in-class organisaties en achterblijvers:

 

  • 53% van de best-in-class-groep gebruikt moderne software voor sourcing, bij de achterblijvers is dit slechts 28%.
  • 70% van de beste bedrijven heeft het Source to Contract proces gedigitaliseerd, bij de achterblijvende organisaties is dit slechts 30%.
  • 72% van de best-in-class bedrijven gebruikt moderne software voor het factuurafhandelings proces, bij achterblijvers werkt slechts 31% ermee.

 

Grippr is in de BeNeLux de specialist op het gebied van inkoopdigitalisering. Klanten als Bol.com, Stork, Telegraaf en Renault implementeerden met hulp en advies van Grippr hun P2P software.

 

3) Bepaal vooraf de af te spreken serviceniveaus en samenwerking

Om ervoor te zorgen dat uw vergelijking van potentiële leveranciers eerlijk is en niet tot extra kosten leidt, zou je als inkoper een lijst met vragen op moeten stellen voordat je een potentiële leverancier benadert. Soms informeren leveranciers hun inkopers niet over bepaalde kosten die de inkoper additioneel moet maken, zoals de kosten van het transport van goederen.

Andere voorbeelden van ‘verborgen kosten’ zijn verpakking, serviceverlening, training, bijbehorende benodigdheden en eventuele financieringskosten. “Om onverwachte vergoedingen en bijkomende kosten te vermijden, moet alles worden onderhandeld en gecontroleerd”, zegt de American Purchasing Society. “Wacht niet tot je gedwongen wordt om snel een deal te sluiten, want vaak zijn de in te kopen producten/diensten op korte termijn nodig”, adviseert American-Purchasing.com. “Plan vooruit door een lijst te maken met vragen en onderwerpen die u wilt behandelen.”

 

4) Koop Duurzaam in

Groen of duurzaam inkopen lijkt voor vele bedrijven nog steeds een extra last. Maar volgens Alex Couperus van Grippr Procurement verdient duurzaam inkopen een andere zienswijze. Door innovatief in te kopen is het zeker mogelijk om te voldoen aan de norm die steeds meer wordt verwacht en geëist door regelgeving en consumentenvereisten. Duurzaam inkopen heeft een positief effect op het imago en daarmee veelal de omzet van een bedrijf, het gebruik van alternatieve hulpbronnen wordt gestimuleerd en duurzaamheid opnemen in de bedrijfs DNA zet aan tot efficiency en kostenbeheersing.

Het idee van een groene toeleveringsketen gaat niet uitsluitend over groene kwesties, zei Darin Yug, co-auteur van een rapport van Diamond Management & Technology Consultants, Inc. “Het gaat ook om het genereren van efficiency en kostenbeheersing.

 

Hoewel het overwegen van deze 4 besproken punten kan dienen als basis van waaruit inkoop een sterke bijdrage kan leveren aan winst en groei, is niet een ervan te beschouwen als het ultieme wondermiddel. De juiste mix van getalenteerde mensen, efficiënte processen en ondersteunende technologie is nodig om een brede inkooptransformatie te bereiken.

 

Merel Plante en Alex Couperus beamen dit: Wij zien dat organisaties pas echt sterker worden als zij investeren in de drie pijlers:

  • mensen,
  • processen en
  • technologie.

Als een bedrijf een van die drie laat liggen, is een blijvend effect afwezig.

 

 

Meer informatie?

  • Wilt u uw inkoopbeleid op adequate wijze aanpassen aan het ‘nieuwe nu’ en tijdig anticiperen op de komende (corona)tijd?
  • Wilt u meer weten over onze (digitale) oplossingen of een inkoopscan laten uitvoeren?
  • Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants.

U kunt ons ook bereiken via info@grippr.nl of 085 – 007 44 33

 

Meer Grippr artikelen

Klantcase: Nieuwe inkoopsoftware voor Renault

Grippr wordt exclusief softwarepartner van ContractNow