Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Onderzeeboot, Ubåt, Sous-Marin of U-boot?

Grippr.nl > Nieuws >Onderzeeboot, Ubåt, Sous-Marin of U-boot?

Onderzeeboot, Ubåt, Sous-Marin of U-boot?

 

In de recente discussies rond de aanbesteding van vier nieuwe onderzeeërs voor Nederland rijzen er belangrijke vragen over de toekomst van de Nederlandse maritieme industrie. Het is geen geheim dat Nederland zich niet gebonden voelt aan de restricties van Europees aanbestedingsrecht in deze kwestie. Volgens Daan Versteeg, een toonaangevende aanbestedingsadvocaat , valt deze order namelijk onder de Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied. Dit betekent dat er meer op het spel staat dan slechts de laagste prijs.

 

Op dit moment dreigt de Nederlandse overheid een omvangrijke order voor onderzeeboten toe te wijzen aan de Franse scheepsbouwer Naval Group. Deze beslissing, ingebed in het kader van het vervangingsprogramma voor de verouderde Walrus-onderzeeboten, heeft grote implicaties voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Met een prijskaartje van 4 tot 6 miljard euro voor de bouw van vier nieuwe onderzeeërs, is het begrijpelijk dat de Fransen met hun scherpe offerte als een sterke concurrent naar voren komen. Maar achter deze schijnbare efficiëntie schuilt een dieper verhaal dat niet over het hoofd mag worden gezien.

 

In het hart van deze discussie staat het belang van het ondersteunen van lokale bedrijven en de Nederlandse economie als geheel. Het is cruciaal om te erkennen dat het gunnen van dergelijke grote aanbestedingen aan Nederlandse bedrijven niet alleen een kwestie is van financiële overwegingen, maar ook van strategisch belang voor de nationale veiligheid en de veerkracht van onze economie.

 

Daan Versteeg benadrukt dit punt treffend: “Je wilt de beste boot voor de beste prijs. En de beste prijs kan ook zijn dat je een kickback krijgt in de Nederlandse economie.” Deze woorden resoneren diep in een tijd waarin het versterken van lokale industrieën en het behouden van hoogwaardige banen van essentieel belang zijn voor het welzijn van ons land.

 

De bezorgdheid over de mogelijke toewijzing van deze order aan een buitenlandse partij wordt niet alleen geuit door provincies zoals Zeeland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland, maar ook door lokale bedrijven en belanghebbenden in de maritieme sector. Zij begrijpen dat deze beslissing verstrekkende gevolgen kan hebben voor de toekomst van de Nederlandse industrie en pleiten daarom voor een weloverwogen keuze die de lokale economie en werkgelegenheid ondersteunt.

 

Het is nu aan de Nederlandse overheid om een weloverwogen beslissing te nemen die niet alleen rekening houdt met de financiële aspecten, maar ook met de bredere belangen van de natie. Het ondersteunen van lokale bedrijven en het waarborgen van een sterke, veerkrachtige maritieme sector moeten voorop staan in deze cruciale beslissing. Alleen zo kunnen we een duurzame en welvarende toekomst voor Nederland veiligstellen.

 

Bron: BNR

 

Meer informatie?

 

Meer weten over het laten uitvoeren van complexe aanbestedingen. Grippr behoort al 3 jaar tot de snelst groeiende bedrijven in Nederland, FD Gazelle 2021, 2022 en 2023 en samen met 65 collega’s maken we inkoop tot een razend interessant vakgebied.

 

Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze consultants.

U kunt ons ook bereiken via info@grippr.nl of 085 – 007 44 33

 

Meer Grippr artikelen

Van Optimist tot Super Inkoper!

 

Grippr Procurement | FD Gazelle 2021, 2022 en 2023