Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Force Majeure in de Keten

Grippr.nl > Nieuws > Force Majeure in de Keten

Force Majeure in de Keten

April 2019 | Merel Plante

 

Force majeure betekent letterlijk overmacht. Op contractgebied natuurlijk geen onbekende. U omschrijft precies wat force majeure is, dat uw leverancier dit per direct moet melden, en welke procedures in werking treden. Goed geregeld. Maar hoe zit het eigenlijk met force majeure door de keten heen? Heeft u daar wel eens over nagedacht?

 

En dan gebeurt het: midden in de nacht krijgt u een telefoontje dat de fabriek van uw leverancier getroffen is door een aardbeving, en dat u de aankomende periode zijn spullen niet kunt ontvangen. Lichte paniek in eerste instantie. Wat nu? Hoe komt u zo snel aan een alternatief?

 

Gelukkig bedenkt uw sales manager de volgende dag dat uw bedrijf natuurlijk ook force majeure kan melden aan uw klanten. Want het is voor uw leverancier immers onmogelijk om de verplichtingen na te komen. Dus dit geldt voor uw bedrijf ook. Wat een opluchting, iets druk van de ketel.

 

‘Gewoon’ een bedrijfsrisico

Maar die vlieger gaat niet op. Een aantal van uw klanten slikt force majeure door de keten heen voor zoete koek. En een aantal niet. En helaas voor uw bedrijf, die klanten hebben (wettelijk) gelijk. Want het niet kunnen leveren van uw toeleverancier is voor u ‘gewoon’ een bedrijfsrisico. Dan had u maar een 2e leverancier achter de hand moeten hebben. Zit u alsnog met de gebakken peren.

 

In de meeste bedrijfstakken is het logisch om voor alle goederen een 2e leverancier te hebben. Maar voor sommige bedrijven is dit niet zo eenvoudig: dan geldt er een uitgebreide testperiode of zelfs certificering voor de halffabricaten van een product. Denk bijvoorbeeld aan geneesmiddelen (verpakkingsmateriaal van pillen en drankjes) of in de scheepsbouw (een specifiek ontworpen schroef voor de voortstuwing van een nieuw scheepsontwerp). Dan is het zoeken naar een 2e leverancier niet erg aanlokkelijk omdat het heel veel tijd, geld en mankracht kost. Hierdoor loopt u natuurlijk wel extra risico.

 

Business case met risico-inschatting

Dus dan wordt de afweging om een 2e leverancier aan te sluiten misschien wel een investeringsbesluit. Waarbij het risico op force majeure een factor is die meegenomen dient te worden. Daarbij hoort een business case met een risico-inschatting. Om wellicht niet te zoeken naar die 2e leverancier. Want hoeveel zou het kosten om niet te kunnen leveren aan uw klant(en), hoeveel levert het uw bedrijf op om geen tweede leverancier te hoeven contracteren?

 

Tip

Dan heb ik nog een tip voor u: leg uw inkoopvoorwaarden naast uw verkoopvoorwaarden. En vergelijk dan vooral de artikelen betreffende force majeure. Want vaak zijn deze niet volledig aligned. Zijn er mogelijkheden om risico’s te minimaliseren? Kunt u bijvoorbeeld een clausule doen opnemen in de verkoopvoorwaarden over leververplichting bij force majeure van uw leveranciers?

 

Hoe gaat u om met de force majeure van uw leveranciers?

 

Deze blog is eerder verschenen onder de titel:
Hun force majeure is niet uw overmacht