Van CPO tot CEO

Grippr.nl > Nieuws > Van CPO tot CEO

Van CPO tot CEO

Mei 2019 | Merel Plante

 

Wanneer wordt een inkoopmanager, inkoopdirecteur of CPO nu CEO? Als we kijken naar de statistieken is de kans klein. De best betreden route naar de top is via de Finance-functie: 52% van de FTSE100 CEO’s en 30% van de Fortune 500 CEO’s hebben een financiële achtergrond. Waarom? Het nemen van de laatste stap van CPO naar CEO lijkt aan veel inkoopleiders te ontsnappen. Waarom verliest Procurement het zo vaak van Finance?

 

De harde redenen: Inzicht in Geldstromen en Overzicht

Stuart Brocklehurst van Career Management claimt dat de reden is om Finance Directors CEO te maken omdat zij de geldstromen goed in de smiezen hebben. En de organisatie goed overzien. Daarnaast stelt Stuart dat het bestuur vertrouwt op de Finance Director als een van de weinige mensen die, buiten de CEO, begrijpt hoe de totaliteit van het bedrijf in elkaar steekt.

 

De zachte redenen: Vertrouwen en Zichtbaarheid

Waarschijnlijk is dat laatste de belangrijkste reden: vertrouwen van het bestuur in de nieuwe CEO. En daar hoort zichtbaarheid bij datzelfde bestuur bij. En wie heeft er vanuit zijn rol veel contact met het bestuur? Inderdaad, dit is over het algemeen de Finance Director. Samen met de CEO staat hij (vaker dan bijvoorbeeld de CPO) aan het bestuur uitleg te geven over het reilen en zeilen van het bedrijf. En zo groeit dat vertrouwen.

 

Wie lukte het wel?

Hebben we dan helemaal geen voorbeelden van CPO’s die CEO werden? Jazeker! Het grootste voorbeeld is Tim Cook, CPO van Apple. Hij volgde Steve Jobs op als CEO. En Tim had zo zijn geheel eigen aanpak. Eentje waarbij hij inzicht in de financiën liet zien en overzicht van het bedrijf. Zo won hij aan vertrouwen bij Steve Jobs en het bestuur.

 

De Successen

Tim Cook reduceerde het aantal strategische leveranciers van honderd tot vierentwintig. Hij zorgde voor betere deals voor Apple. En overtuigde een groot aantal leveranciers om zich direct naast fabrieken van Apple te vestigen. Daarnaast sloot hij tien van de negentien magazijnen van het bedrijf. Hierdoor verminderde de voorraad behoorlijk.

 

Begin 1998 bracht Steve Jobs de productvoorraad terug van twee maanden tot één maand. In september van dat jaar reduceerde Cook deze tot zes dagen. In september was diezelfde productvoorraad nog maar twee dagen! Daarnaast verkortte hij het productieproces voor het maken van een Apple-computer van vier maanden tot twee. Doel: geld besparen, maar ook ervoor zorgen dat iedere nieuwe computer over de allernieuwste componenten beschikt.

 

Een imposant trackrecord dus. En zeker het bekijken waard of er meerdere CPO’s het tot CEO maken.

 

Wie volgt?

We dachten dat er een nieuw succesverhaal kwam toen aangekondigd werd dat BMW-inkoopdirecteur Markus Duesmann de nieuwe CEO van Audi werd. Helaas stak BMW er een stokje voor door het contract van Markus niet te willen ontbinden. Jammer!

 

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Grippr en onze dienstverlening?: https://www.grippr.nl of neem contact op met Grippr Procurement: 085 – 007 44 33