Goed leveranciersmanagement kan altijd beter. Zeven stappen naar succes.

Grippr.nl > Nieuws > Goed leveranciersmanagement kan altijd beter. Zeven stappen naar succes.

Goed leveranciersmanagement kan altijd beter. Zeven stappen naar succes.

8 Februari 2018 / In Nieuws / By Alex Couperus

Wij hoeven u als inkoper niet te vertellen hoe belangrijk goed leveranciersmanagement is. Tijden waarin leveranciers werden uitgeknepen om de beste prijs te onderhandelen, liggen ver achter ons. Vandaag de dag draait het voor u om het creëren van waarde. Hierbij houdt u de kwaliteit hoog en de risico’s laag. Een mooie uitdaging voor de leveranciersmanager. Deze handige checklist laat u in zeven simpele stappen zien hoe ook úw leveranciersmanagement nog beter kan.

Maar eerst even een korte opfrisser. Want wat houdt leveranciers management nou precies in? Kort gezegd gaat leveranciers management over de relatie tussen u en uw leveranciers. Met goed leveranciersmanagement haalt u de maximale waarde uit uw contracten.

Leveranciersmanagement voor pro’s: de checklist

1. Begin met het opstellen van een goede spend analyse
Verbetering begint met inzicht. Een goede spend analyse laat zien wat u afgelopen jaar per leverancier heeft uitgegeven. Zijn de uitkomsten zoals u had verwacht? Vaak leidt een analyse van uw uitgaven tot verassende inzichten.

2. Segmenteer uw leveranciers
De meeste bedrijven maken hierbij gebruik van de indeling volgens de Kraljic matrix. Wanneer u een duidelijk beeld heeft van de verschillende typen leveranciers, is het tijd om deze onderverdeling regelmatig te beoordelen. Doe dit op basis van uw uitgaven in combinatie met de toeleveringsrisico’s. Zo behoudt u constant de juiste focus.

3. Maak van uw leveranciers uw partners
U zoekt altijd naar manieren om te verbeteren. Uiteraard. Maar vergeet niet om deze ideeën ook te bespreken met uw leveranciers. Open communicatie is belangrijk. Niet voor niets geldt: teamwork makes dreamwork. Bang voor een zwakke onderhandelingspositie als gevolg van open communicatie? Welnee. Het delen van innovatieve ideeën kan juist leiden tot zowel toegevoegde waarde als kostenbesparingen. Voor beide partijen. Een typische win-win situatie. En dat is fijn.

4. Meten is weten
De prestaties van uw leveranciers zijn belangrijk. Stel samen met uw leverancier een ontwikkelplan op om de prestaties te verbeteren. Overweeg daarnaast uw belangrijkste KPI’s nog eens. Zijn deze nog steeds relevant?

Beoordeelt u uw leveranciers vaak? Dan ziet u het snelst verbetering. Maak de uitkomsten van zo’n evaluatie vervolgens beschikbaar voor beide partijen. Dit levert u zowel verbeterde prestaties, als een verbeterde verhouding met uw leveranciers. Alweer een win-win situatie.

N.B. Natuurlijk houdt u hierbij de Kraljic matrix in uw achterhoofd. Uw strategische leveranciers verdienen de meeste aandacht.
5. Manage uw risico’s
Risico’s zijn overal. Zo heeft iedere organisatie te maken met zowel financiële als operationele risico’s. Heeft u nog geen risicomanagement plan? Zet er dan zo snel mogelijk een op. Specifieke risicogebieden variëren van branche tot branche. Zo kwamen vorige week de DDoS aanvallen op een aantal banken uitgebreid in het nieuws. Ga eens bij uzelf na. Zijn zulke risico’s voor u relevant?

Wanneer er al wel een risicomanagement plan bestaat, is het belangrijk om deze met regelmaat te herzien. Zijn er belangrijke omstandigheden veranderd? Bijvoorbeeld de markt, de concurrentie of uw leveranciers? Pas uw risicomanagementplan aan waar nodig.

6. Zaai om te oogsten
Het opbouwen van relaties met uw leveranciers loont. Zorg daarom dat onenigheden worden uitgesproken en opgelost zodat u en uw leverancier vanaf nu positief samen kunnen werken.

7. Is uw leveranciersmanagement al AVG-proof
En dan de AVG. U heeft er vast al veel over gehoord. Daarom benadrukken we als zevende stap graag nog een keer de naderende invoering van de nieuwe privacywet. Op 27 maart en 17 april geven we een gratis workshop over de invoering van de AVG en de gevolgen hiervan voor inkoopprofessionals. Inschrijven is nog mogelijk. Klik hier voor meer informatie.

Aan de slag
Hoogste tijd om aan de slag te gaan en ook uw leveranciersmanagement naar een hoger niveau te tillen. Zo bent u klaar voor de toekomst. Heeft u vragen of wilt u een spend management- of leveranciersmanagement scan? Bel of mail gerust. Ook kunnen we kijken welke leveranciersmanagementsoftware past bij uw organisatie.
Telefoon: 035-646 27 18
Email: info@grippr.nl

Bron: Gatekeeper/ Ian Bryce