Interim Advies Software
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Supplier Portal, een bittere noodzaak?

Grippr.nl > Nieuws > Supplier Portal, een bittere noodzaak?

Supplier Portal, een bittere noodzaak?

10 April 2018 / In Nieuws / By Alex Couperus

Goede inkoopsoftware automatiseert handmatige en operationele inkoopwerkzaamheden zodat de inkoopprofessional zich kan richten op belangrijkere zaken dan “Paper Pushing”.

Een onderwerp dat in Nederland nog weinig aandacht krijgt is het Leveranciersportaal.

Multinationals laten hun leveranciers al geruime tijd inloggen op een “Do It Yourself” leveranciersportaal. Waarom blijven de Nederlandse bedrijven dan ver achter? Volgens een recent onderzoek van McKinsey zou er op dit gebied een 70% hogere automatiseringsgraad mogelijk zijn.

Traditioneel worden Leveranciersgegevens op minimaal 3 plekken binnen een bedrijf geregistreerd: bij de crediteurenadministratie voor de betaalgegevens, bij de inkoopafdeling voor de inkoop- en contractgegevens en in de Business voor het bestellen. Allen met een ander belang en veelal in verschillende systemen zoals: financiële administratie, inkoopadministratie en het CRM-systeem. Het “up to date” houden van de gegevens is bijna onmogelijk en inzicht op het gebied van bijvoorbeeld compliance is lastig.

Een leveranciersportaal zorgt voor een centrale opslag van leveranciersgegevens maar vooral voor juiste en accurate gegevens. Niet alleen NAW-gegevens kan de leverancier in het portaal zelf invullen maar ook vragen beantwoorden op het gebied van duurzaamheid, certificering, kinderarbeid en natuurlijk een nieuw contactpersoon. Een ander groot voordeel van een Supplier Portal is het kunnen communiceren met leveranciers via het portaal. Zaken als contractverlengingen, wijzigende voorwaarden maar ook een bericht over bijvoorbeeld “No gift Policy” kunnen centraal worden uitgestuurd.

Een Supplier Portal biedt grote kwantitatieve en kwalitatieve voordelen tegen relatief lage implementatie- en maandelijkse kosten.

Grippr Procurement is gespecialiseerd in het automatiseren van inkoopprocessen en werkt onder ander met de Supplier Portals van: Taulia, Gatekeeper, Greenstone en Vendorlink.

Meer weten?
Is ook uw leveranciersmanagement toe aan een verbeterslag? Grippr adviseert u graag. Heeft u vragen of wilt u gebruik maken van een inkoopscan? Bel of mail gerust. Dit kan via:
Telefoon: 085-007 44 33
Email: info@grippr.nl

Meer artikelen van Grippr lezen?

Grippr wordt exclusief partner van Greenstone SupplierPortal

Goed leveranciersmanagement kan altijd beter. Zeven stappen naar succes.

Geslaagde workshop “Privacywet en de Gevolgen voor Inkoopprofessionals”