Procurement Point Solutions? Wat zijn dat?

Grippr.nl > Nieuws > Procurement Point Solutions? Wat zijn dat?

Procurement Point Solutions? Wat zijn dat?

15 December 2017 / In Nieuws / By Alex Couperus

Het gaat weer goed in Nederland, investeren mag en de inkoopmanagersindex staat ongekend hoog! Een goed moment dus om je inkoopafdeling naar het volgende digitale level te tillen, langzaam de balans verschuiven van “Cost saving” naar “Waarde creatie”.

Maar hoe doe je dit?
Inkoop moet vooral geld opleveren, mag niet teveel kosten en het is dus lastig om je directie ervan te overtuigen dat je wilt investeren in inkoop. Daarnaast kost het digitaliseren van het héle inkoopproces veel tijd en grote veranderingen roepen meestal weerstand op. Het zou dus mooi zijn als je een belangrijke digitale stap kan maken, die betaalbaar is en weinig implementatietijd kost. Is dit mogelijk?

Jawel, de oplossing is nabij: Steeds vaker komen wij moderne cloudbased inkoopsoftware tegen waarmee slechts een deel van het inkoopproces gedigitaliseerd wordt. Deze zogeheten “Best-of-Breed Procurement Point Solutions” kunnen het grootste probleem van je afdeling oplossen, zijn ook nog eens toekomstvast en zeer betaalbaar!

Een bedrijf waar we regelmatig over de vloer komen is actief in een branche waar het ongelooflijk belangrijk is dat de kwaliteitscertificaten van hun leveranciers actueel zijn. De inkopers van dit bedrijf sturen handmatig een e-mail naar alle leveranciers met de vraag om de kwaliteitscertificaten te vernieuwen. Als een leveranciers reageert (en sommige leveranciers doen dit niet direct na de eerste email) verwerkt de inkoper de reactie in een excel-spreadsheet. En het bijbehorende document zet hij op een gedeelde harde schijf. Dit proces staat dus bol van de handwerk-oplossingen met heel veel administratie.

Voor dit bedrijf is een leveranciersportaal de perfecte oplossing. Bij een leveranciersportaal voert de leverancier zijn eigen leveranciersgegevens in en kun je triggers invoeren met een bepaalde frequentie waardoor de leverancier op het juiste moment een bericht ontvangt dat zijn kwaliteitscertificaten vernieuwd moeten worden. En je kunt ook nog vergelijken wat de wijzigingen zijn binnen de certificaten ten opzichte van het jaar ervoor, dus of de leverancier zich ontwikkelt zoals hij ook doet geloven. Dus geen volledige inkoop software waarmee je alle processen onder de loep neemt, maar een specifieke oplossing om leveranciersmanagement te automatiseren.

Conclusie: Procurement Point Solutions hebben een andere insteek dan full suite P2P software. Ze willen niet het gehele inkoopproces automatiseren maar leggen focus op je grootste inkoopprobleem, zijn snel te realiseren en hebben een korte terugverdientijd. Grippr heeft het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar Point Solutions op het gebied van Spend analyse, Sourcing, Contractmanagement en Leveranciersmanagement. Veelal zijn deze bedrijven in Nederland redelijk onbekend, maar ze staan al jaren in de ‘magic quadrants’ van Gartner. Wij kunnen je dus verder helpen met van visie en strategie tot maximaal gebruik van de juiste oplossing.

Grippr Procurement werkt met o.a. de volgende leveranciers: Gatekeeper, Trackado, Greenstone, Expenditure en RAPid.

Alex Couperus | Merel Plante | Grippr.nl | couperus@grippr.nl | plante@grippr.nl