Hoe Globalisering, Nieuwe Technologie en Wetgevingen de Inkoopwereld Veranderd Hebben

Grippr.nl > Nieuws > Hoe Globalisering, Nieuwe Technologie en Wetgevingen de Inkoopwereld Veranderd Hebben

Hoe Globalisering, Nieuwe Technologie en Wetgevingen de Inkoopwereld Veranderd Hebben

8 mei 2018 / In Nieuws / By Alex Couperus

De wereld om ons heen verandert. En dat gebeurt in een hoog tempo. Globalisering, nieuwe technologieën, en ook de wetgeving wijzigt constant. In deze serie artikelen staan we uitgebreid stil bij de veranderende rol van de inkoper. Welke voordelen hebben digitalisering, technologieën en veranderende wetgevingen de inkoper gebracht? Maar ook waar liggen de kansen en de uitdaging van de inkoper anno 2018?

Vroeger versus nu
Graag beginnen we dit artikel met een klein voorbeeld. Neem een producent van schoenen. Vroeger kocht deze producent zijn zolen in bij een fabriek een paar straten verder op, het leer kocht hij in via een goede vriend, het stiksel en de veters kwamen van de buurman. Zo produceerde hij een mooie schoen. En contracten? Nergens voor nodig. Afspraak is afspraak en als er onverhoopt toch niet volgens afspraak ging, wist deze inkoper zijn leveranciers binnen een paar minuten te vinden. Dan werd het na een goed gesprek alsnog zo snel mogelijk rechtgezet.

De situatie van hierboven is voor de schoenenproducent van vandaag bijna ondenkbaar. Want de zool van zijn schoenen komt nu uit Vietnam, het leer uit Italië, het stiksel en de veters koopt hij in bij een giga producent in China. Dit is allemaal mogelijk vanwege de globalisering en nieuwe technologieën. Vergeleken met vroeger kan de schoenenproducentzijn schoen nu helemaal naar wens samenstellen, het aanbod is enorm. Een ander voordeel; vaak liggen de productiekosten ook nog eens een stuk lager.

Maar tegelijkertijd betekent dit wel dat contracten veel zwaarder moeten worden. Hetzelfde geldt voor wetgeving. Want wanneer het mis gaat, loop je niet zomaar even langs bij de producent. Sterker nog, deze moderne schoenenproducent heeft zijn leveranciers nooit face-to-face ontmoet.

Natuurlijk is dit een simplistische weergave van de werkelijkheid. Maar het duidt wel precies dat de rol en verantwoordelijkheden van de moderne inkoper enorm veranderd zijn over de afgelopen jaren. De inkoper van vandaag is niet alleen inkoper; hij is adviseur, relatiemanager, prestatiemanager en hij is partner van de ‘business’.

De juiste software brengt u verder
En zo een veranderend takenpakket vraagt nogal wat van de inkoper. De juiste software om inkoopprocessen te laten begeleiden biedt hier de uitkomst. Anders stelt u zoveel extra eisen aan de inkoopadviseur dat dit letterlijk niet te doen is zonder een groot aantal extra administratieve inkoopmedewerkers.
De schoenenproducent moet nu namelijk veel meer informatie vergaren over zijn leveranciers dan voorheen. En daarbij komt dat deze informatie direct, correct en op een centrale plaats voorhanden moet zijn. Een softwareoplossing die hierbij past is een cloudbased leveranciersmanagement portaal.

Compliance & Risk Congres
Wilt u meer weten over de veranderende eisen aan de moderne inkoper en hoe u hier op kunt anticiperen? Kom dan naar het Compliance en Risk congres op 15 mei in Utrecht. Daar spreekt Merel Plante, een van de managing partners van Grippr. Met de kortingscode 3218GRIPPR kunt u zelfs met een forse korting deelnemen aan dit congres. Meer informatie of direct inschrijven? Klik dan hier. Graag tot dan!

Meer lezen?

Goed leveranciersmanagement kan altijd beter. Zeven stappen naar succes.

Procurement Point Solutions? Wat zijn dat?

E-factureren: Wat zijn de voordelen? En hoe kijken Alex Couperus en Merel Plante hier tegen aan?