Diensten Oplossingen Vacatures
  • 360-graden-benadering
  • Maatschappelijk verantwoord
  • Margeoptimalisatie

Grippr.nl > Inkoopanalyse

Inkoopanalyse

Door een inkoopanalyse middels uit te voeren, komt u erachter hoe u uw inkoopproces kunt verbeteren. Fouten in het inkoopproces worden geïdentificeerd en opgelost. Aan de hand van de gegevens van de inkoopscan ontvangt u deskundig advies. We nemen interviews af met belangrijke afdelingen die invloed hebben op de inkoop en maken een roadmap. Zo krijgt u inzicht in uw inkoopproces en kunt u volgende stappen zetten. Interesse? Maak vandaag nog een afspraak voor de inkoopanalyse.

Kwalitatieve inkoopanalyse

Bij inkoopadviesbureau Grippr kunt u een kwalitatieve of kwantitatieve inkoopscan (spendanalyse of inkoopanalyse) uitvoeren. Wij gaan uit van de processen in de inkoopcirkel en voeren de Grippr inkoopscan uit per onderstaand deelproces:

 

Tijdens de inkoopscan wordt er gekeken naar de werkwijze binnen de bovenstaande processen, de personeelsbezetting, stuurmiddelen en technische ondersteuning in de vorm van gebruikte software.

 

Werkwijze

De Grippr Inkoopscan bestaat uit de volgende stappen:

  • Het afnemen van focusinterviews;
  • Het verwerken van de inzichten uit deze interviews (anoniem);
  • Deskresearch (offsite);
  • Rapportage in een presentatiedocument.

 

Opbrengsten van de inkoopanalyse:

  • As Is: Korte beschrijving van de huidige inkoopprocessen per deelgebied.
  • To Be: Schets van de ideale inkoopprocessen per deelgebied, ondersteund met de juiste middelen per deelgebied. Natuurlijk houden we rekening met pragmatiek, haalbaarheid en of eventuele software passend is in het huidige IT-landschap.
  • Gap: De oplossing om van huidige situatie naar de toekomstige situatie te komen, met een indicatie van kosten en opbrengsten.

 

Kwantitatieve Inkoopscan (spendanalyse)

Met een kwantitatieve inkoopscan maken we de spend concreet en transparant. Het uitgangspunt is de crediteurenadministratie, waar de facturen per leverancier vastgelegd worden.

  • Het aantal facturen (regelnummer/boeknummer);
  • Het bedrag van de facturen;
  • De leveranciers (naam en/of gironummer);
  • De aard van de aankoop (kostensoort);
  • De afdeling voor wie wordt ingekocht (kostenplaats).

 

Over het algemeen zijn er drie indicatoren waar verbeteringen mogelijk zijn:

  1. Grote inkoopvolumes bieden een hoog besparingspotentieel.
  2. Veel leveranciers zijn een indicatie voor versnipperde inkoop.
  3. Relatief veel facturen met een lage waarde is een indicator voor het ontbreken van afspraken.

 

Doe de inkoopscan

Heeft u interesse in meer informatie over Spendanalyse of onze andere oplossingen? Al tegen een vaste lage prijs biedt Grippr u een inkoopscan. Vraag naar de voorwaarden en zet de eerste stap naar optimalisatie. Wij nodigen u van harte uit voor een kennismakingsgesprek bij ons op kantoor. Voor het maken van een vrijblijvende afspraak belt u naar 085 – 007 44 33 of stuurt u een e-mail naar info@grippr.nl. Natuurlijk kunt u ook gebruikmaken van het contactformulier op onze website. Ook voor vragen en het opvragen van meer informatie over de inkoopanalyse zijn wij te bereiken via eerdergenoemde contactgegevens.

Procurement

consultancy

inkoop-advies

Spend analyse

Inkoopscan

Procurement roadmap

Pakketselectie

Software implementatie

Compliancy, risk, privacy advies

Coaching-on-the-job

Procurement

software

inkoop-software

Spend management software

Contractmanagement software

Leveranciersmanagement portalen & supplier portals

P2P-oplossingen

Procurement

professionals

interim-inkoop

P2P consultants

Data-analisten

P2P projectleiders

Inkoopmanagement

Sourcing- en Contractmanagers