Grippr.nl > Best value procurement
Grippr.nl > Best value procurement
Bij Best Value Procurement (BVP) of Prestatie-inkoop worden inschrijvingen beoordeeld volgens de meeste waarde, in plaats van enkel de laagste prijs. Centraal staat de expertise van de opdrachtnemer en het transparant maken van de behaalde resultaten van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer. Bij Best Value Procurement is de opdrachtnemer ‘in the lead’. De leverancier met de beste prijs-kwaliteitverhouding, krijgt door deze aanpak alle ruimte om zijn onderscheidend vermogen te laten zien. Door kansen en mogelijke risico’s in kaart te brengen, kan de leverancier beter de projectdoelen binnen budget, volgens planning en volgens de afgesproken kwaliteitseisen behalen.
Prestatie-inkoop bestaat uit 4 fasen: voorbereidingsfase, beoordelingsfase, concretiseringsfase en uitvoeringsfase.
Hier ligt veel werk voor de opdrachtgever: aan het einde van deze fase heeft u zich verdiept in de methodologie en kunt u díe ondernemer herkennen die die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. Ook formuleert u in deze fase de doelstellingen.
Nu is uw doel als opdrachtgever om de aanbieder te vinden met de beste combinatie van prijs en kwaliteit. De nadruk ligt sterk op kwaliteit (tenminste 75% van de beoordeling) om prijsvechters buiten de deur te houden. Prijs is dus een relatief kleine factor in de beoordeling. De leverancier laat in een risico- en kansendossier, de prestatie-onderbouwing en de interviews zien hoe hij de uitvoering gaat doen en de doelstellingen behaalt. Met SMART KPI’s wordt vastgelegd hoe de leverancier scoort.
Vervolgens worden de belangrijkste personen bij de projectuitvoering van de leverancier geïnterviewd. Kan de inschrijver zijn plan in de uitvoeringsfase ook echt waarmaken met de mensen die hij inzet? In de BVP wegen de interviews het zwaarst van alle gunningcriteria.
In de concretiseringsfase werkt de beoogde leverancier zijn plan in verder detail uit. Hij stelt een gedetailleerde planning op en werkt de risico’s en beheersmaatregelen verder uit.
Dit is geen onderhandeling of een aanpassing van de originele aanbieding. De aanbieding wordt duidelijker en concreter. Ook laat de opdrachtnemer zien hoe hij de beloofde resultaten tijdens de uitvoering meetbaar maakt. Hier leggen opdrachtgever en opdrachtnemer de basis voor het beheersen van risico’s en het benutten van kansen tijdens de uitvoering. Dit is dus misschien wel de belangrijkste fase. Een groot voordeel: het plan van aanpak is af voordat de uitvoering start. Als de nummer één niet aan de eisen kan voldoen, doorloopt de opdrachtgever deze fase opnieuw met de nummer twee, de op één-na-beste inschrijving.
Iedereen weet wat er van hem verwacht wordt; dit is in de voorgaande fasen doordacht en doorgesproken. In deze fase meten we de prestaties van de opdrachtnemer en opdrachtgever.
Grippr heeft de juiste expertise om samen met u de Best Value Procurement methode in te richten of te optimaliseren en te voorzien van de juiste sourcing software. Wij kunnen u zelfs volledig ontzorgen door de BVP-werkzaamheden turn-key op te leveren. Natuurlijk kunt u ook een interim professional van Grippr laten participeren in uw team. U beslist. Een afspraak maakt u via het contactformulier, per mail via info@grippr.nl of telefonisch via 085 – 007 44 33. U wilt toch ook grip krijgen op uw BVP en Sourcing processen?
consultancy
software
professionals